04/02/2016 - Vlaming kiest voor kwaliteit en gastheerschap – 65 miljoen euro omzet in de logiessector in 2015

De zoektocht naar je ideale overnachting in eigen land kan een hele opgave zijn met het grote aanbod. De promotiewerking van Logeren in Vlaanderen Vakantieland maakt het de vakantieganger makkelijker en richt zich op twee zaken: kwaliteit en gastheerschap en dát werpt zijn vruchten af. Volgens het redemptieonderzoek[1] 2015 bedroeg de hierdoor gerealiseerd bruto-omzet (incl. B.T.W) of het macro-effect van de boekingen 65,3 miljoen euro. De cijfers werden bekend gemaakt bij de start van het Vakantiesalon in Brussel.

Het onderzoeksbureau “M.A.S. – Marktstudies op maat” peilt jaarlijks naar het belang van de verschillende marketinginstrumenten, die Logeren in Vlaanderen Vakantieland inzet. Daartoe behoren mediacampagnes, mailacties, het logiesboek en de website www.logereninvlaanderenvakantieland.be met meer dan 700 adverterende logiesuitbatingen. Sinds Logeren in Vlaanderen vzw – samen met haar partners de Vlaamse provincies, Horeca Vlaanderen en de Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme - de binnenlandcampagne in 2013 voert,  is het macro-economisch effect van de promotiecampagne méér dan verdubbeld. In 2013 en 2014 bedroeg de bruto-omzet telkens ruim 49 miljoen euro. In 2012 was dat nog 29 miljoen euro.

Topjaar voor Logeren in Vlaanderen Vakantieland

Het goede resultaat in 2015 is een combinatie van een hoger aantal boekingen, hogere uitgaven per reizend gezelschap en een groter bereik voor het logiesboek en de mailings.

  • De promotieacties leidden in 2015 tot 126.111 boekingen in totaal. In 2014 waren er dat 106.013.
  • De gemiddelde kostprijs van de vakantie bedroeg in 2015 93 tot 97 euro per persoon, per nacht (in 2014 84 tot 91 euro). Dit geeft per reizend gezin voor het volledige verblijf gemiddeld 481 tot 537 euro (in 2014 441 tot 482 euro).
  • In totaal werden in 2015 136.445 logiesboeken verspreid. In 2014 waren er dat 127.222.

Met 2015 als beste resultaat in jaren kijkt vzw Logeren in Vlaanderen terug op een geslaagde marketingcampagne. Jaarlijks investeren de Vlaamse provincies in totaal 840.000 euro in de campagne “Logeren in Vlaanderen Vakantieland”. Ook de logiesondernemers, in samenwerking met Horeca Vlaanderen, de Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme en de kampeersector droegen met meer dan 550.000 euro in 2015 in belangrijke mate bij.

Kwaliteit van het vergund logies

Logeren in Vlaanderen Vakantieland is uitgegroeid tot een echt kwaliteitsmerk voor meer dan 700 logies in Vlaanderen.  Alle logiesuitbatingen zijn vergund en voldoen aan de strenge normen op vlak van comfort, hygiëne en brandveiligheid van het Vlaamse Toeristisch Logiesdecreet van 2008.

Volgens het redemptieonderzoek zijn de respondenten meer dan tevreden over hun verblijf. De gemiddelde tevredenheid bedraagt 8,4/10. De hoge tevredenheidsscore van de vorige jaren blijft ook in 2015 aangehouden. Het onderzoek toont ook aan dat vooral het comfort (sterren), de bereikbaarheid en de prijs doorslaggevend waren voor de keuze van het logies.

Gastheerschap

Achter iedere uitbating staat een hardwerkende gastheer- of vrouw die er alles aan doet om de gasten een onvergetelijke vakantie te bezorgen. Overnacht je in een B&B dan kan je ‘s morgens vroeg een gezellige babbel doen met de gastheer- of vrouw bij een kakelvers ontbijt. In een vakantiewoning voel je het gastheerschap in de vorm van regiotips die voor je klaarliggen, staat de kachel al aan voor een warme ontvangst of zijn de bedden fris opgemaakt.  Kies je voor een overnachting in een hotel dan word je in de watten gelegd door een professionele en klantvriendelijke service van de uitbaters en hun medewerkers.

Reisreporter Ben Roelants ontdekt logeeradresjes in Vlaanderen

In 2016 zet Logeren in Vlaanderen Vakantieland de ingeslagen weg verder en brengt een unieke serie kortfilmpjes waarin Ben Roelants op zoek gaat naar authentieke verhalen van gastheren- en vrouwen en hun logies. Ben wordt heerlijk in de watten gelegd en laat de kijker topadresjes zien. Logeren in Vlaanderen Vakantieland zal de kortfilmpjes vanaf maart via youtube en social media massaal verspreiden.

Vlaanderen Vakantiecheque, een cadeau voor consument én uitbater

De Vlaanderen Vakantiecheque blijkt in 2015 opnieuw  een gewaardeerd cadeau om te schenken en te ontvangen. De consument kan terecht bij alle logiesuitbatingen van Logeren in Vlaanderen Vakantieland. De Vlaanderen Vakantiecheque genereerde in 2015 een omzet van  1.638.850 euro. De cheque bleek ook in 2015 een belangrijk omzetmiddel voor de toeristische sector in ons land.

Extra info redemptieonderzoek 2015

  • De bruto-omzet (incl. B.T.W.) of het macro-effect van de boekingen bedraagt 65,3 miljoen euro. Dit is meer dan een verdubbeling van het macro-effect in 2012 (29 miljoen euro).
  • 26 % van de vakantiegangers boekt meer dan één vakantie.
  • De Vlaamse Regio´s blijft het macroproduct bij uitstek. De vakantiegangers gaan vooral naar de Limburgse Kempen en de Westhoek.
  • De toerist wil vooral onthaasten (er eens tussen uit zijn, rust), actieve ontspanning (fietsen, wandelen) en genieten (omgeving, streek, natuur en lekker eten en drinken). Fiets- en of wandelmogelijkheden, mooie natuur en mogelijkheden voor een rustige vakantie zijn dan ook de voornaamste redenen voor de keuze van de regio.
  • Doorgaans betrof het korte verblijven van 2-3 nachten.

[1] Telefonische en online bevraging uitgevoerd door  het onderzoeksbureau “M.A.S. - Marktstudies op maat” bij een steekproef van 5.981 bevraagden op een totaal klantenbestand van Logeren in Vlaanderen Vakantieland van 298.361 personen.


Voor logo, cover- en campagnebeeld ga naar: www.logereninvlaanderenvakantieland.be/pers

Contactinfo Logeren in Vlaanderen vzw:

Suzanne de Lange
Marketingconsulent Logeren in Vlaanderen
Tel.  016 28 60 32 / GSM 0485 42 61 50
Suzanne.delange@logereninvlaanderen.be

Saskia Van Laere
Directeur Logeren in Vlaanderen
Tel. 016 28 60 38 / GSM 0476 65 27 42
saskia.van.laere@logereninvlaanderen.be

Logeren in Vlaanderen vzw is een publiek-private samenwerking tussen de 5 Provinciale Toeristische Organisaties (Westtoer, Toerisme Oost-Vlaanderen, Toerisme Provincie Antwerpen, Toerisme Vlaams-Brabant en Toerisme Limburg) en de private logiessector (Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme vzw en Horeca Vlaanderen).  

 

 

Laat je inspireren

Lodging experts

Laat je inspireren door onze logiesexperten en ontvang de leukste vakantietips.

Sluiten

Wedstrijd

Win één van de 50 reiskoffers met Vakantiecheques t.w.v. € 100!

Neem deel aan de wedstrijd