05/02/2015 - Logeren in Vlaanderen Vakantieland’ boekt omzet van bijna 50 miljoen euro

PERSBERICHT 05.02.2015

LOGEREN IN VLAANDEREN VAKANTIELAND: VOOR DE TWEEDE KEER OP RIJ BELANGRIJKE TRIGGER IN HET BOEKEN VAN VAKANTIE IN VLAANDEREN
MACRO-ECONOMISCH EFFECT: MEER DAN 49,7 MILJOEN EURO IN 2014.

De promotiewerking van Logeren in Vlaanderen Vakantieland was in 2014 voor de tweede keer op rij een belangrijke trigger in het boeken van vakantie in Vlaanderen. Volgens het redemptieonderzoek[1] 2014 bedroeg de hierdoor gerealiseerde bruto-omzet (incl. B.T.W.) of het macro-effect van de boekingen 49,7 miljoen euro. Dit maakte Logeren in Vlaanderen Vakantieland bekend bij de start van het Vakantiesalon in Brussel.

Het onderzoek peilt naar het belang van de verschillende marketinginstrumenten, die Logeren in Vlaanderen Vakantieland in 2014 heeft ingezet. Daartoe behoren mediacampagnes, mailacties , het logiesboek en de website www.logereninvlaanderenvakantieland.be met meer dan 700 adverterende logiesuitbatingen.

UNIEKE PUBLIEK-PRIVATE SAMENWERKING MET DE VLAAMSE PROVINCIES

Dit is goed nieuws voor de Vlaamse provincies en vzw Logeren in Vlaanderen, die instaan voor de promotie van adverterend vergund logies in Vlaanderen onder de noemer “Logeren in Vlaanderen Vakantieland”. Sinds de taakverdeling in 2012 tussen overheden in Vlaanderen (de “interne staatshervorming”) zijn de Vlaamse provincies bevoegd voor de promotie in Vlaanderen. Via Logeren in Vlaanderen investeren de Vlaamse provincies jaarlijks in totaal 840.000 euro in de campagne “Logeren in Vlaanderen Vakantieland”. Ook de logiesondernemers, in samenwerking met Horeca Vlaanderen, de Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme en de kampeersector, dragen in belangrijke mate bij (540.000 euro in 2015).

De marketing door Logeren in Vlaanderen Vakantieland in 2014 leidde tot 106.013 boekingen in totaal. Dat is het hoogste aantal ooit. De redemptiecijfers 2013 én 2014 zijn beduidend beter dan voorgaande jaren 2010 – 2012. In 2012 bedroeg de gerealiseerde bruto-omzet 29,2 miljoen euro.

27,5% van de Vlamingen, die het logiesboek ontvingen, heeft in de loop van 2014 een verblijf met minstens één overnachting in Vlaanderen geboekt. 19,5% van de respondenten die de website www.logereninvlaanderenvakantieland.be hebben bezocht of één van de e-mailings hebben ontvangen, heeft een verblijf geboekt. Dit is de hoogste score totnogtoe.

VLAANDEREN VAKANTIELAND OP EÉN

De Vlaamse provincies investeren ook jaarlijks 484.000 euro (incl. BTW) in het VRT-programma Vlaanderen Vakantieland op Eén.

EXTRA OMZET DOOR VLAANDEREN VAKANTIECHEQUE

Logeren in Vlaanderen Vakantieland genereert voor de logiessector ook nog extra omzet via de Vlaanderen Vakantiecheque. Met deze cadeaubon kan een gast terecht bij alle logiesuitbatingen van Logeren in Vlaanderen Vakantieland. In 2014 genereerde de Vlaanderen Vakantiecheque een omzet voor de sector van 1.649.930 euro.

KWALITEIT VAN DE LOGIESSECTOR

Volgens het onderzoek waren de kwaliteit (classificatie vb. via sterren) doorslaggevend wat betreft de keuze voor het logies. De tevredenheid met het verblijf (logies, activiteiten) is groot: gemiddeld geeft men score 8,4 (op 10).

De Vlaamse Regio’s is en blijft het macroproduct bij uitstek. Fiets- en wandelopportuniteiten en mogelijkheden voor een rustige vakantie staan op de eerste drie plaatsen wat betreft de redenen voor de keuze van een regio. Doorgaans betrof het korte verblijven van 2-3 nachten. Het gemiddeld gespendeerd bedrag voor de (enige of belangrijkste) vakantie bedraagt 88 euro per persoon, per nacht. 34,8% van de vakantiegangers boekt meermaals per jaar via Logeren in Vlaanderen Vakantieland.

Logeren in Vlaanderen vzw is een publiek-private samenwerking tussen de 5 Provinciale Toeristische Organisaties (Westtoer, Toerisme Oost-Vlaanderen, Toerisme Provincie Antwerpen, Toerisme Vlaams-Brabant en Toerisme Limburg) en de private logiessector (Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme vzw en Horeca Vlaanderen), met de medewerking van de kampeersector in Vlaanderen (Recread, Kempen Campings, Florealgroup, Kompas Camping).

Voor logo, coverbeeld en campagnebeeld zie hieronder.

Saskia Van Laere
Directeur Logeren in Vlaanderen
GSM 0476 65 27 42
Saskia.van.laere@logereninvlaanderen.be

[1] Telefonische en online bevraging uitgevoerd door  het onderzoeksbureau “M.A.S. - Marktstudies op maat” bij een steekproef van 3.500 bevraagden op een totaal klantenbestand van Logeren in Vlaanderen Vakantieland van 253.317 personen.