21/09/2015 - Eerste editie ‘Nacht van de Gast’ van logiesuitbaters op zaterdag 26 september - editie Limburg

Op zaterdag 26 september organiseert UNIZO traditiegetrouw de ‘Dag van de Klant’, waarop handelaars meer dan 2 miljoen klanten in de bloemetjes zetten. Nieuw dit jaar is de deelname van de logiessector in Vlaanderen. Tijdens de ‘Nacht van de Gast’, een initiatief van Logeren in Vlaanderen vzw,  laten de logiesuitbaters zien dat ze de meest gastvrije ondernemers zijn van heel het land:  want wie op zaterdag 26 september overnacht bij één van de deelnemende logies van Logeren in Vlaanderen Vakantieland, wordt extra verwend. En heel wat logiesuitbaters zetten die dag de deuren van hun logies open voor het grote publiek. Hét moment om eens een kijkje te nemen achter de schermen. “Deze campagne is een mooi voorbeeld van de meerwaarde die een goede samenwerking tussen overheid en private sector kan opleveren voor onze ondernemers,” zegt de Limburgse gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed Igor Philtjens.

De Dag van de Klant is dit jaar voor de 28ste keer het moment waarop de zelfstandige sector z’n klanten bedankt voor het vertrouwen.  In Vlaanderen maakt de logiessector een belangrijk deel uit van die sector.  Er zijn meer dan 750 logiesuitbaters aangesloten bij Logeren in Vlaanderen Vakantieland, goed voor een economische return van bijna 50 miljoen euro per jaar. De Vlaamse logies zijn bovendien gekend om hun kwaliteit en gastvrijheid.

LIMBURGSE GASTVRIJHEID
Ook de Limburgse logiesuitbatingen die deelnemen aan Logeren in Vlaanderen Vakantieland doen mee met de ‘Dag van de Klant/Nacht van de Gast’. Maar liefst 58 Limburgse logiesuitbaters zetten hun gastvrijheid extra in de verf.  11 Logiesuitbaters laten op  zaterdagnamiddag aan bezoekers hun unieke karakter zien. Zo loodst  Botel Ophoven op het water in Ophoven je tussen 12u en 16u door hun tot logies omgebouwde vrachtschip. En 47 logiesuitbaters  steken speciaal voor de ‘Nacht van de gast’ in hun aanbod een extraatje voor wie op zaterdagavond 26 september een overnachting heeft geboekt.  Zo geeft Hotel De Groene Hendrickx in Hasselt zijn gasten een flesje jenever en extra toeristische informatie. Gastenkamer Bij de Zöster verwent zijn gasten dan weer met een fles champagne tijdens het ontbijt.  Ga het Limburgse logiesaanbod dus ontdekken,  proef van al het moois dat gastvrij Limburg te bieden heeft, en laat je in de watten leggen door de gastvrije Limburgers.

EXTRA ZUURSTOF
“We halen alles uit de kast om onze toeristische ondernemers extra zuurstof te geven. Ook de komende jaren blijft Toerisme Limburg vzw als provinciale overkoepelende organisatie investeren in de samenwerking met de private sector. Dat doen we niet enkel met de eigen werking maar dus ook in samenwerking met de andere Vlaamse provincies in de vzw ‘Logeren in Vlaanderen Vakantieland’. Dit initiatief promoot in nauw partnerschap met de private partners de idee dat Vlaanderen de perfecte vakantiebestemming is, ook voor Vlamingen.  Om op die manier de omzet van onze logiesuitbaters, én van de vrijetijdseconomie in haar geheel, te blijven stimuleren,” zegt Igor Philtjens.

58 LIMBURGSE DEELNEMERS
Bekijk op www.logereninvlaanderenvakantieland.be/nachtvandegast welke logiesuitbater meedoet aan ‘Nacht van de Gast’ én waar je een kijkje kunt nemen tijdens de opendeurdag op zaterdag 26 september tussen 12u en 16u. Limburg staat alleszins klaar met 58 gastvrije ondernemers die ofwel een opendeur houden ofwel een overnachting met een extraatje  aanbieden, of beiden.

Logeren in Vlaanderen vzw is een publiek-private samenwerking tussen de 5 Provinciale Toeristische Organisaties (Westtoer, Toerisme Oost-Vlaanderen, Toerisme Provincie Antwerpen, Toerisme Vlaams-Brabant en Toerisme Limburg) en de private logiessector (Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme vzw en Horeca Vlaanderen), met de medewerking van de kampeersector in Vlaanderen (Recread, Kempen Campings, Florealgroup, Kompas Camping).

Perscontact Logeren in Vlaanderen vzw:
- Suzanne de Lange, +32 (0)485 42 61 50, suzanne.delange@logereninvlaanderen.be
- Saskia van Laere, +32 (0) 476 65 27 42, saskia.van.laere@logereninvlaanderen.be

Perscontact Toerisme Limburg vzw:
-Leentje Verlinden, + 32 (0) 478 91 91 46, leentje.verlinden@limburg.be